VIKTOR SUCHÝ – bez veľkých písmen
Debutová zbierka Viktora Suchého Básne o počasí obsahuje trojveršia žánrovo blízke haiku, aforizmu a hádanke. Nová zbierka bez veľkých písmen, ktorú autor dopísal v Pekingu, obsahuje haiku v štyroch cykloch ročných období. Jeho miera sústredenia, zaujatia javmi, ktoré ho obklopujú a ktoré súčasne odrážajú básnikove nálady, získava nové kontexty a odtiene, nové formy blízkosti a dôvery. Názov inšpirovaný citátom gréckeho filozofa Callimacha – veľká kniha, veľké zlo obhajuje poetiku básnických miniatúr.
vychádza v edícii Poézia v júni 2025
OĽGA URMINSKÁ – ČAS MANGA / MANGO TIME
V poradí druhá básnická kniha Oľgy Urminskej, ktorá po emigrácii žila v amerických alternatívnych, hippie komunitách je dvojjazyčným výberom jej básní z archívu zo 70. a 80. rokov v preklade mladého prekladateľa Samuela Vahovského. Poézia z tohto obdobia, časť ktorej bola publikovaná v amerických časopisoch a zborníkoch, reflektuje jej rebelský, nonkonformný a nezávislý život v týchto komunitách. Ale predovšetkým skúsenosť materstva, afirmáciu ženského tela, akými to aktuálne robila americká druhá vlna feminizmu či beat poézia – návratom k vytesneným formám rytmu, zariekavania či opakovania. Druhá časť knihy pod názvom „Jeden deň v živote obyčajnej umelkyne“ predstavuje civilnejšie ladené básne, ktoré ukazujú na jej neskoršie snahy popísať jedinečnosť umeleckého procesu, zachytávajú ju ako poetku aj maliarku.
vychádza v edícii Poézia v júni 2025
ZUZANA LABUDOVÁ – MEDZI POHODLÍM A REPREZENTÁCIOU. MEŠTIANSKE BÝVANIE V KOŠICIACH V 19. STOROČÍ
Kniha prináša pohľad na meštianske bývanie v 19. storočí v Košiciach v ucelenej a syntetizujúcej podobe od kunsthistoričky Zuzany Labudovej, ktorá sa špecializuje na 19. storočie a vychádza pritom z najnovších výskumov. Ide o prvú hĺbkovú analýzu a syntézu architektúry vyššej strednej a strednej triedy v Košiciach. Od architekta mesta Josepha Bellaagha a jeho kresliarskej školy, či špecifického typu košického meštianskeho domu – tzv.bellágovského typu, cez nástup kapitalizmu, stavebného priemyslu a urbanistického rozvoja až po zánik meštianskeho bývania, ktorého najdôležitejším svedkom sa stal spisovateľ Sándor Márai. Súčasťou knihy sú vybrané domy, autorka v nich skúma ich architektonické charakteristiky od plánov, cez pôdorysy a fasády. Ukazuje, ako sa menili v čase, ale vstupuje tiež do vnútra domov, aby ukázala, ako plynul meštiansky život „medzi pohodlím a reprezentáciou“.
vychádza v edícii Teória a Eseje v septembri 2025
IVANA KOMANICKÁ – DOBIEHAJÚCA KULTÚRA
Dobiehajúca kultúra je súborom publikovaných aj nepublikovaných textov kultúrnej kritiky v rozpätí 20 rokov (2002-2022), v ktorých autorka sleduje použitie klasickej a meštianskej kultúry pre legitimizáciu nového politického režimu po roku 1989. Názov je inšpirovaný Habermasom a jeho dobiehajúcou revolúciou, v ktorej Habermas kritizuje okrem iného formy neohistorizmu objavujúce sa krátko po revolúcii 1989. V textoch o architektúre, vizuálnom umení, literatúre sa objavuje itinerár miest/trópov/mytológií a súčasne sa ukazuje, že kultúra je vždy protikladom, rozporom, konfliktom, tou druhou. Prvú časť knihy tvoria krátke, literárne prepracované úvahy, v ktorých sa odkrývajú staronové miesta kultúry a snahy o ich kolonizovanie, ktoré sú v skutočnosti ale ne-miestami, mytologickými prehovormi. Druhá časť knihy je pokusom zasadiť tieto texty do všeobecnejšieho teoretického rámca, toho, čo autorka označuje za kreatívny kapitalizmus.
vychádza v edícii Teória a Eseje v septembri 2025
LUKASZ JAROSZ – ČÍTAM, ČÍM SOM BOL
Už od svojho debutu bol tento oceňovaný básnik, ktorý nemal ašpirácie stať sa literátom, so svojím jednoduchým a pritom mytologickým jazykom vnímaný ako solitér v kontexte mladej poľskej urbánnej poézie. Jeho básne boli od začiatku vnímané ako jednoduché a nič nepredstierajúce, meditatívne, ale nie okato, s autobiografickým príbehom, ktorý je rozpovedaný skutočne a pravdivo cez prizmu iniciačných skúseností – zamilovanie, sex, narodenie dcéry, rozvod, smrť blízkych. Vo výbere z jeho viac než dvanástich kníh sa predstavuje dôležitý básnik poľského vidieckeho života, mužský básnik jednej generácie, ktorý na rozdiel od svojich rovesníkov neopúšťa svet otca, ktorého život mal žiť. Tento život, ktorý číta, môže byť pre slovenských čitateľov vzhľadom na kultúrnu aj teritoriálnu blízkosť nielen príťažlivý, ale rozpoznateľný a veľmi skutočný.
vychádza v edícii Poézia v decembri 2025
IVANA KOMANICKÁ – ZÁHRADA NA PAPIERI
Hybridný formát knihy, poézie, denníka (záhradného), atlasu a mikropríbehov detí v školskom veku bez školy. Ide o lyrizované fragmenty, kde sa prelínajú krátke správy z dní počas lockdownu, úvahy o malej prírode,ktorá počas lockdownu nahradila svet, šľachtenie ruží a botanické ilustrácie dcér, ktoré vznikli spontánne ako reakcia na on-line vyučovanie a vypustenie výchov z kurikula. Názov knihy je prebraný z kapitoly J.P.Redouté, jedného z najvýznamnejších botanických ilustrátorov. Jeho ilustrácie ruží z obdobia pred dvesto rokmi sa prekrývajú s rokmi pandémie cholery.
vychádza v edícii Detská kniha v septembri 2025
VLADIMÍR W. ROSENFELD – NOEMOVE REBRÍKY
Kniha Noemove rebríky je ekologicky uvedomelý príbeh pre súčasnosť, v ktorom autor adaptuje klasický biblický príbeh. Noem tentokrát zachraňuje vďaka stromom, ktoré dopestoval v katastrofálnych podmienkach povodne, na stole. Pokračovanie príbehu Noema, ktorý vznikol po hurikánoch, ktoré autor zažíva na Havajských ostrovoch, je inšpirovaný ekologickým hnutím, mobilnou záhradou umelca, ale tiež umeleckým strihaním rastlín, disciplínou, v ktorej autor reprezentoval svoju domovskú krajinu. Láskavý a poučný príbeh je podľa autorových slov aj pre dospelých, deti zasa učí hravým spôsobom o záhradkárčení a botanike.
vychádza v edícii Detská kniha v septembri 2025
JAROSLAV CEPKO – ODKAZY Z KYNIKOVHO SUDA
Ako most medzi Sokratom a neskoršími stoikmi vniesli kynici do filozofie témy ako život v zhode s prirodzenosťou, kritiku
nerozumného spôsobu života, sebestačnú slobodu jednotlivca, kozmopolitu. Filozofia tu nie je teória, ale praktické utváranie vlastného života. Sú priekopníkmi v žánre životopisných anekdot, moralizujúcich diatríb, paródií a satír. Kniha obsahuje preklad súboru 51 listov pripisovaných Diogenovi. Neznámy autor sa v nich štylizuje do postavy Diogena a poskytuje cenné svedectvo o myšlienkovom zázemí a životnej praxi tej línie kynického hnutia, ktorá mala najväčší vplyv na jeho popularizáciu medzi širokými vrstvami. Dokreslením portrétu sú v 2. časti pasáže zo satirických rozhovorov medzi mŕtvymi od Lúkiana zo Samosaty, ktorý Diogena oživuje ako postavu v záhrobí. Doplnkom k prameňom je v 3. časti niekoľko zlomkov menej významných kynikov. ide o prvý slovenský preklad Diogenových listov a zlomkov ostatných kynikov, Štúdia a komentáre sprístupnia historický, literárny a filozofický kontext.
vychádza v edícii Teória a Eseje v decembri 2025
VLADIMÍR BARBORÍK – SKICA PROZAICKÉHO DESAŤROČIA
Kniha renomovaného slovenského literárneho vedca a kritika Vladimíra Barboríka „Skica prozaického desaťročia: od Roznera k Medešimu“ je súborom interpretácií ôsmich slovenských próz vydaných v uplynulom desaťročí. Sedem kapitol – Spor s dejinami, Neisté Ja, Nesamozrejmá krajina, Poviedka, Identita, Rodina,Rod, Bilancia a Cudzinec predstavujú tvorbu Jána Roznera, Ivany Dobrakovovej, Richarda Pupalu, Vandy Rozenbergovej, Veroniky Šikulovej, Pavla Vilikovského a Ivana Medešiho. Interpretácia je vedená predpokladom, že do výstavby i recepcie diel sa do istej miery premieta dobový horizont literárnosti, predstavy o podobe prózy, relevantné v čase vzniku a vydania kníh. Východiskom je hypotéza o hraničnej povahe desaťročia, predpoklad, že vo vzťahu k reflexii literárnej tvorby je krátke i dlhé zároveň.
Vychádza v edícii Teória a Eseje v lete 2025
PETER TAKÁČ – V NEBEZPEČNÝCH ČASOCH
Prepracované texty ľavicového filozofa Petra Takáča z rokov 2016-2024 vychádzajú pod názvom V nebezpečných časoch. Polykríza a limity liberalizmu a mapujú priebeh a dopady piatich kríz: migračnej, zdravotnej, medzinárodnej, politickej a ekologickej. Esej v závere sa venuje ekonomickej kríze a situácii, kedy sa kapitalizmus stáva svetovým poriadkom.(Branko Milanović). Rozpory, ktoré sa objavujú pri snahe tieto krízy riešiť poukazujú na limity liberalizmu. Boj proti rozmáhajúcim sa konšpiračným teóriám a nárastu krajnej pravice opomína neschopnosť demokratických strán riešiť pálčivé problémy súčasnosti. Prechod na zelenú ekonomiku zameriavaním sa na ekonomický rast je príliš pomalý na dodržanie ekologických limitov obývateľnosti planéty. Texty reflektujú túto zložitú situáciu a v závere sa sústreďujú na aktuálnu kritiku dopadov a fungovania kapitalizmu u N. Kleinovej, W. Streecka, S. Žižeka, A. Callinicosa, N. Fraserovej, R. Seymoura, či W. Benjamina, ktoré poukazujú na jeho sebadeštrukčný charakter.
Vychádza v edícii Teória a Eseje začiatkom roka 2026
JAMES SUTHERLAND SMITH – COBWEB. PAVUČINA
Výber novšej poézie škótskeho básnika žijúceho na Slovensku Jamesa Sutherlanda Smitha z rokov 2010-2025. Jeden cyklus básní je z Bardejovských kúpeľov, iné básne siahajú ďaleko k Čiernemu moru, na Balkán, do Ruska, do lesov v Anglicku, dokonca, aj keď imaginárne do Wyomingu v Amerike, k básnikovi Hafizovi v stredovekej Perzii až k Proxima Centauri v našej galaxii. Autor stále zostáva verný odvážnej imaginácii anglickej barokovej metafyzickej poézie, ktorá ho inšpirovala, keď poéziu začal písať. Maličké zviera, slimák v záhrade, krehká štruktúra ako pavučina, sú dané do súvislostí so špirálovou galaxiou alebo krehkou povahou medziľudských vzťahov. „Hore, ako dole“ stojí v pozadí mnohých jeho básní. Väčšina básní je lyrická, využíva presnú veršovú štruktúru a rytmus, niekedy rým alebo polorým. Mnohé sú ľúbostnými básňami, satirou aj elégiou, venované básnikom, ktorí tu už s nami nie sú. Preklad Samuel Vahovský.
Vychádza v edícii Poézia v roku 2026